Ieri am avut o stare spirituală excepţională. Din aceea care te face să „strigi de pe acoperişuri” (Mt 10,27), din aceea care anihilează total simţul ridicolului. Şi mi-am pus pe mess următorul status: Fericită, fericită, fericită! O prietenă m-a întrebat de ce (ca şi când fericirea pur şi simplu trebuie să aibă un motiv extrem de cuantificabil). Un prieten m-a întrebat dacă am câştigat la loto (de parcă fericirea e direct proporţională cu grosimea portofelului). Altul mi-a spus că sunt de-a dreptul nebună (o, asta se poate, şi sfântul Paul a spus-o că există un anume tip de nebunie în ochii lumii echivalentă fericirii în ochii lui Dumnezeu). Cert e că, din clipa în care a apărut statusul, au început, din toate direcţiile, întrebările. Că doar, nu-i aşa, e super-suspect să fii fericit fără cauze precis determinabile. Iar Isus cel nevăzut face parte din acest tip de cauze… incerte… ori, în cel mai bun caz, nebuneşti…

M-am simţit ca şi cum aş fi avut în faţă o prăjitură delicioasă şi am putut distinge trei feluri de interacţiuni din partea privitorilor:

– Unii care încercau să disece prăjitura şi să-i discrediteze conţinutul: ba că-i cu E-uri, ba că are calorii, ba că-i făcută la microunde şi alte d-astea…

– Alţii care m-au întrebat dacă pot să guste şi ei, şi dacă îi invit la masă alături de mine, şi dacă da, cum trebuie savurat totul…

– Alţii (foarte puţini) care au cerut reţeta prăjiturii: dintre aceştia, cei mai mulţi au spus că probabil nu o vor pregăti, fiindcă pare extrem de complicat şi că trebuie să fii mare maestru bucătar ca să-ţi iasă întocmai…

Pr. Iulian Budău, „De ce sunt preot. 15 dialoguri îndrăzneţe”: „Dumnezeu e tare «şmecher» în privinţa [meditaţiei]: dă «acadele» începătorilor”.

Sf. Ignaţiu de Loyola, „Exerciţii spirituale”: „Când consolarea este fără cauză ea nu provine decât de la Dumnezeu”.

Nicolae Steinhardt, „Jurnalul fericirii”:  „Asupra apropierii de Cristos, proba care nu înşeală, criteriul definitiv este buna dispoziţie. Numai starea de fericire dovedeşte că eşti al Domnului”.

Aseară, Sfânta Liturghie la iezuiţi, şi evanghelia bucuriei: „În acel timp, Isus a spus ucenicilor săi: […] «Acestea vi le-am spus ca bucuria mea să fie în voi şi ca bucuria voastră să fie deplină»” (In 15,11).

Claudia Stan, joi, 6 mai: Fericită, fericită, fericită! Fără cauză, de la El, nu de la mine ori din vreun motiv exterior anume…

